Abstract:
Актуальність теми дослідження. Україна після війни потребуватиме відбудови не тільки
політичної і економічної складових, а й конкретно інфраструктурної. Гіпотетично цікавим в цьому
напрямі є організація логістичних зон на територіях, що є привабливими з точки зору наявної
транспортної інфраструктури і географічного розташування. У цьому аспекті найбільш вигідними
територіями є річкові порти. І це є дуже важливим фактором, оскільки матиме вагомий вплив на
дальший розвиток річкової логістики, що є перспективним завданням для майбутнього.
Постановка проблеми. Актуальність розглядуваного питання зумовлює зусилля дослідників
спрямувати на виконання робіт, що пов’язані з оцінюванням техніко-технологічної бази річкових портів,
їх географічного розташування та прив’язки до транспортної інфраструктури суходолу. Це є
нагальною необхідністю для виконання аналізу можливостей організації на базі річкових портів
логістичних зон – ядроформуючих елементів логістичної інфраструктури країни.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Тема розвитку логістичної інфраструктури України в
аспекті реалізації плану входження в Євросоюз набуває все більшої вагомості. Не залишається поза
увагою дослідників і річкова інфраструктура. Дослідженню річкової інфраструктури, річкового
транспорту, потенціалу розвитку річкової галузі присвячені наукові публікації вітчизняних вчених Гурій Н., Городової А. і Одинець Т., Іртищевої І. і Бойко Є., Окорокова А., Вернигори Р. і Цукрової П., Сліпенко А.
і Манаєнко І., Тимощук О. і Горошко К., Шахова А. й ін.
Ґрунтовний аналіз масиву інформації з досліджуваного питання, що опублікований вітчизняними
вченими, надав можливість констатувати факт відсутності на цей момент часу уваги щодо розгляду
питання розвитку річних портів шляхом організації на їхній базі логістичних зон. Саме це вимагає
ґрунтовного дослідження.
Виділення недосліджених частин загальної проблеми. На цей момент часу залишаються
недослідженими питання щодо організації логістичних зон з використанням наявної річкової інфраструктури.
Постановка завдання, мети дослідження. Основною метою дослідження стало виконання комплексної
оцінки річкових портів України щодо можливостей організації на їхній базі логістичних зон. Для досягнення
сформульованої мети були вирішені такі завдання: встановлено діючі на цей момент річкові порти;
обґрунтовано критерії вибору портів; визначені найбільш придатні річкові порти для організації логістичних зон.
Метод та методологія проведення дослідження. У процесі проведення дослідження використані
загальнонаукові (аналіз та синтез, індукція та дедукція, аналітичне групування) та спеціальні
(абстрагування й ін.) методи вивчення економічних явищ і процесів.
Викладення основного матеріалу (результати роботи). У роботі проведене дослідження
фактичного стану працездатності існуючих на цей момент часу річкових портів, розвантажувальних
терміналів і причалів, їх топологічної прив’язки між собою з урахуванням просторового фактору. Виконано
експертне опитування серед фахівців сфери логістики, зокрема і річкової. Обґрунтовано ключові оціночні
критерії для вибору портів з метою організації у межах їх території або поряд з ними логістичних зон.
З використанням запропонованих оціночних критеріїв обрано сім річкових портів як потенційно
придатних для організації у їхніх межах або поблизу них логістичних зон. Сформульовано припущення,
що такі логістичні зони можуть виконувати роль ядроформуючих елементів регіональних розподільчих
логістичних центрів чи регіональних логістичних кластерів.
Висновки. Встановлена фактична чисельність діючих на цей момент часу річкових портів,
розвантажувальних терміналів і причалів у загальній річковій інфраструктурі України. Для вибору
найбільш придатних на сьогодні річкових портів з метою організації на їхній базі логістичних зон
обґрунтовано і запропоновано п’ять критеріїв. Такими визнано: потужність і територія порту, довжина
портової лінії, глибина біля причалу і доступність до транспортної мережі суходолу.
Рекомендовано для практичної організації логістичних зон обрати такі річкові порти: Ізмаїл, Рені,
Київський, Запорізький, Миколаївський, Дніпровський і Новокаховський. Обрані річкові порти мають
топологічну прив’язку до конкретних регіонів і можливість бути інтегрованими в регіональні
розподільчі логістичні центри. Relevance in the research topic. A postwar Ukraine should restore not only its political and economic
components, but the infrastructure as well. Logistics zones organization at territories attractive by the existing
transport infrastructure and geographical location hypothetically hold the attention. In this aspect, the most
profitable territories are river ports. It is a significant factor, as it will affect substantially the further development of
river logistics, being a promising task for the future.
Problem statement. The relevance in the research topic determines researchers` efforts to assess river ports`
technical and technological facilities, their geographical location and connection to the mainland transport
infrastructure. This is an urgent need to analyze organizational capability of river ports` logistics zones, which are
the core elements of the country's logistics infrastructure.
Analysis of recent research and publications. The issue of the development of the logistics infrastructure
of Ukraine as the aspect of plan implementation to join the European Union is gaining more and more importance.
The river infrastructure is also not left out of researchers' attention. Ukrainian scholars like Hurii N., Horodova A.,
Odynets T., Irtyshcheva I., Boyko Y., Okorokova A., Vernyhora R., Tsukrova P., Slipenko A., Manaenko I.,
Tymoshchuk O., Horoshko K., Shakhova A. and others devoted their scientific publications to river infrastructure
and river transport research, development of river industry capacity.
Detailed information analysis of the theme made by the domestic scholars made it possible to ascertain that
now no one pays attention to the river ports` development issue through their logistics zones organization. It
requires thorough research.
Unsolved parts of the general problem. Now the theme regarding logistics zones organization based on the
existing river infrastructure remain unexplored.
Study task and objective. The study objective was to provide comprehensive assessment of the river ports
of Ukraine as for the possibility to start up logistics zones. To achieve it the following tasks have been solved:currently operating river ports have been found out; port selection criteria have been substantiated; the most
suitable river ports for the logistics zones organization have been determined.
Research method and methodology. While doing the research, general scientific (analysis and synthesis,
induction and deduction, group analysis) and special (abstraction, etc.) methods of studying economic
phenomena and processes have been used.
The main material (study results). A study of actual operational capacity of the existing river ports, unloading
terminals and berths, their topological interconnection taking into account the spatial factor has been carried out.
An expert survey in the field of logistics, in particular, river logistics has been conducted. Key assessment criteria
to select ports to start up logistics zones inside the area or nearby have been proved.
The proposed assessment criteria have been applied to select seven river ports as potentially suitable for the
organization of logistics zones inside the area or nearby. It has been assumed that the logistics zones could
become the core elements to form regional distribution logistics centers or regional logistics clusters.
Conclusions. The actual number of currently operating river ports, unloading terminals and berths in the
general river infrastructure of Ukraine has been found out. Five criteria have been proved and proposed to select
the most suitable river ports to start up the logistics zones, namely port capacity and territory, port size length,
berth depth and land transport network accessibility.
The following river ports have been recommended to choose to start up working logistics zones: Izmail, Reni,
Kyiv, Zaporizhzhia, Mykolaiv, Dnipro and Novokakhovka. The selected river ports are topologically linked to the
regions and could be integrated into the regional distribution logistics centers.