Abstract:
С управленческой точки зрения экономическая система (в частности – Украины) характеризуется (как и со структурной точки зрения) двумя координатами: отраслево-транстерриториальной и территориально-межотраслевой подсистемами управления.
В этой дихотомии выступают не два, а три субъекта управления: транссекторные корпорации, как центры управления и реализации частных интересов в национальном и транснациональном аспекте; национальное государство, как центр управления и реализации общественных интересов в национальном и межотраслевом аспекте; ООН и Евросоюз (куда стремится Украина) как центр наднационального управления и согласования межотраслевых, национальных и транснациональных интересов.
Вопросы становятся очень интересными: преследовать ли экономический рост или экономическое развитие; сколько оставить на «рынке» и сколько – на национальных планах и программах; рассчитывать ли в будущем на иностранный, национальный-частный или национально- государственный капитал?From the management point of view, the economic system (in particular, Ukraine) is characterized (as well as from the structural point of view) by two coordinates: sectoral-transterritorial and territorial-intersectoral management subsystems.
In this dichotomy, there are not two, but three subjects of management: transsectoral corporations as centers of management and realization of private interests in the national and transnational aspects; the national state as the center of management and implementation of public interests in the national and intersectoral aspect; The UN and the European Union (where Ukraine aspires) as a center of supranational management and coordination of intersectoral, national and transnational interests.
The questions become very interesting: whether to pursue economic growth or economic development; how much to leave on the «market» and how much - on national plans and programs; should we count on foreign, national-private, or national-state capital in the future?