Abstract:
У статті представлені результати дослідження інтерференції в процесі вивчення англійської мови. Інтерференція розглядається як психологічне явище змішування кодів на рівні мовленнєвої діяльності окремих двомовних або багатомовних індивідів, яке може виникати як на підсвідомому, так і на свідомому рівнях. Автор досліджує полісемію як передумову інтерференції. Автор робить висновок, що в процесі мовлення мовна одиниця функціонує, з одного боку, як лексична одиниця, а з іншого – як компонент загальної структури пам’яті на основі асоціативних компонентів. The article presents the results of the study of interference in the process of learning English. Interference is regarded as a psychologically phenomenon of mixing codes at the level of speech activity of separate bilingual or multilingual individuals, which can occur both in the subconscious and in the conscious levels. The author investigates polysemy as a precondition of interference. The author concludes that in the process of speech, the language unit functions, on the one hand, as a unit of vocabulary, and on the other – as a component of the general structure of memory based on associative components. Key words: polysemy, interference, interlingual parallelism, bilingualism, English.