Abstract:
На основі аналізу науково-педагогічної літератури розглянуто підходи, обґрунтовано зміст і сутнісні ознаки понять: «компетентність», «ключові компетентності», «міжпредметні зв’язки». Розкрито зміст досліджуваного феномена, який формується у здобувачів базової середньої освіти у процесі інтегративного підходу в біологічній освіті: здатність сприймати та формулювати біологічні поняття, терміни, теорії, явища, процеси українською мовою; застосовувати математичні
знання із метою розв’язання елементарних вправ і задач із біології; усвідомлювати значення різних рівнів організації живих організмів, біологічних процесів і явищ для довкілля шляхом поєднання знань
із природничої галузі освіти; визначати і ставити перед собою цілі, мотивувати себе та розвивати в собі стійкість і впевненість, щоб навчатися і досягати успіхів; застосовувати інформаційно-комунікативні технології, у процесі навчання біології; до пошуку інформації, її інтерпретації і застосування даних у процесі навчання біології; визначати й оцінювати власні потреби та ресурси, застосовувати різні способи, знаходити можливості для навчання і саморозвитку для розвитку ключових компетентностей у процесі навчання біології тощо. Із метою ефективного формування ключових компетентностей учнів 9 класу у процесі вивчення біології, відповідно до чинної навчальної програми основної школи «Біологія. 6-9 класи», на прикладі вивчення окремих тем, запропоновано примірні інтерактивні методи навчання («Мозковий штурм», «Мікрофон», «Ажурна пилка тощо); розроблено авторські освітні технології: перевернуте навчання («Відстрочена відгадка»), проблемні ситуації, задачі, кейси, інтерактивні вправи («Вгадай хто Я»), різні типи проєктів (груповий проєкт «Фотосинтез як характерна особливість рослин, живлення, дихання, рухи рослин») тощо, які вміщують елементи міжпредметних зв’язків. Доведено, доцільність використання міжпредметних зв’язків природничо-математичних, гуманітарних і філологічних дисциплін у системі підготовки здобувачів базової середньої освіти, як ефективного освітнього інструменту, який впливає на формування ключових компетентностей. On the basis of analysis of the scientific and pedagogical literature, the approaches are considered, the content and essential features of the concepts are substantiated: «competence», «key competencies»,
«interdisciplinary connections». The content of the studied phenomenon, which is formed in pupils of basic secondary education in the process of integrative approach in biological education: the ability to perceive and formulate biological concepts, terms, theories, phenomena, processes in the Ukrainian language; apply mathematical knowledge to solve basic exercises and problems in biology; be aware of the importance of different levels of organization of living organisms, biological processes and phenomena for the environment by combining knowledge from the natural field of education; define and set goals, motivate yourself and develop resilience and confidence
to learn and succeed; apply information and communication technologies in the process of teaching biology; to search for information, its interpretation and application of data in the process of teaching biology; identify and evaluate own needs and resources, apply different methods, find opportunities for learning and self-development for the development of key competencies in the process of teaching biology, etc. In order to effectively form the key competencies of 9th year pupils in the process of studying biology, in accordance with the current curriculum of primary school «Biology. 6-9 classes», on the example of studying certain topics, suggested approximate interactive teaching methods («Brain storming», «Microphone», «Open work saw», etc.); author’s educational technologies have been developed: inverted learning («Delayed guess»), problem situations, tasks, cases, interactive exercises («Guess Who I Am»), various types of projects
(group project «Photosynthesis as a characteristic feature of plants, nutrition, respiration, plant movements») еtc., which contain elements of interdisciplinary connections. The expediency of using interdisciplinary links of natural sciences, mathematics, humanities and philology in the system of training pupils of basic secondary education as an effective educational tool that influences the formation of key competencies.