Abstract:
У статті аналізуються різні підходи до визначення
поняття «професійна підготовка вчителя». Автор визначає
особливості професійної підготовки майбутніх учителів
іноземних мов, пропонує авторське визначення цього
поняття як динамічної системи організаційно-педагогічних
впливів, що характеризуються єдністю цілей, змісту, методів
та технологій професійного навчання студентів іноземної
мови на мультилінгвальній основі та передбачають
формування у них готовності до професійної діяльності,
професійної компетентності. У статті розглядаються такі
складові професійної підготовки майбутніх учителів
іноземних мов: теоретико-лінгвістична; практична;
професійно-орієнтована теоретична; методична. На основі
аналізу сучасних європейських підходів до іншомовної
підготовки вчителів автор виділяє основні тенденції їх
професійної підготовки. The article analyzes different approaches to the
«professional training of a teacher» definition as a system of
organizational-pedagogical measures and vocational training systems; a critical study, the improvement and experimental use
of ideas; the purposeful, systematic and organized process of
pedagogical influences; qualifications in the process of studying
in the corresponding direction, specialty, educational program;
systems of special knowledge, abilities and skills, competences,
qualities. The peculiarities of the professional training of future
foreign languages teachers are defined by the author as: a
possession of units of a foreign language and the ability to use
them in specific situations of communication; a consistency of
the initial level of foreign languages knowledge received at
school with the goals and objectives, methods and technologies
of forming the personality of a student as a future specialist in the
process of vocational training; the ratio of theoretical and
practical training, special and psycho-pedagogical, methodical
preparation; a symmetrical study of two foreign languages and
bilingual life (Ukrainian and Russian); knowledge and
appreciation of the cultural characteristics of a nation, the
language of which is studied.
The author also proposes the definition of the concept of
«professional training of future foreign language teachers» as a
dynamic system of organizational and pedagogical influences,
which is characterized by the unity of goals, content, methods
and technologies of professional training of students, which study
foreign languages on a multi-lingual basis, and foresees the
formation of readiness for their professional activity, a
professional competence. The article deals with important
components of the future foreign languages teachers’ training
such as: the theoretical and linguistic training; the practical
training; the professional-oriented theoretical training; the
methodical one.
The article analyzes the tendencies of future teacher
training in the European region. Among the modern European
approaches to foreign language teacher training, the author
highlights the following main trends: the unification of
requirements for professional training in the process of higher
education integration into European educational space; the
updating of goals and content of studying and teaching foreign
languages, changing educational programs and state standards taking into account common European trends; the transition from
the knowledge concept to the competence paradigm in higher
education; the internationalization of education; the use of new
flexible technologies in the study of foreign languages, the
strengthening of the practical component of vocational training.