Abstract:
У статті висвітлено питання теоретико-методологічних аспектів фізичного розвитку молодших школярів. Проведено аналіз літератури із зазначеної проблеми. Визначено методики дослідження та оцінки фізичного і моторного розвитку школярів.
Проаналізовано результати дослідження фізичного і моторного розвитку молодших школярів м. Переяслава, показано ступінь гармонійності фізичного розвитку та взаємозв’язок із рівнем інтелектуального розвитку.
Для забезпечення гармонійного фізичного й інтелектуального розвитку молодших школярів запропоновано шляхи оптимізації фізичного виховання. Серед засобів активізації рухового режиму, поліпшення показників моторного розвитку і пізнавальних здібностей, оздоровлення молодших школярів особливе місце в системі фізичного виховання відведено дитячому туризму.
The article highlights the question of theoretical and methodological aspects of the physical development of primary school pupils. The analysis of the literature on this problem is passed in it. Methods of research and valuation of the physical, motor development of pupils are determined.
The results of a research of the physical and motor development of primary school pupils of Pereiaslav are analyzed, the degree of harmony of physical development and the relationship with the level of intellectual development are shown.
For ensure of the harmonious physical and intellectual developments of primary school pupils, ways of optimizing physical education have been proposed. Among the means of activating the motor regime, improving indicators of motor development and cognitive abilities, improving primary school pupils, a special place in the system of physical education is given to children’s tourism.