Abstract:
У статті проаналізовано вітчизняний ринок аналітичних послуг, простежено попит на фахівців у сфері ана-
літики, розглянуто питання підготовки майбутніх аналітиків у закладах вищої освіти України.
Звернуто увагу на те, що сьогодні аналітика є важливою і необхідною для всіх сфер життєдіяльності людини
й суспільства, а не лише для економічних, бізнесових, політичних аспектів та ІТ-технологій. У сучасному інфор-
маційному суспільстві вагоме значення має саме інформаційна аналітика.
Доведено, що наразі аналітична діяльність як самостійний вид не виокремлена. Підготовка фахівців у вишах
України здійснюється переважно за спеціальностями 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» та
124 «Системний аналіз», що значно звужує можливості майбутнього фахівця-аналітика і зводить його уміння
до відбору та класифікації інформації або за бібліотечним принципом, або суто кібернетичними методами.
Розглянуто досвід окремих закладів вищої освіти щодо підготовки фахівців аналітичного спрямування та
формування у них професійних компетентностей. The article analyzes the Ukrainian market of analytical services, studies the demand for experts in analytics and
examines the issue of the training of future analysts in higher education institutions of Ukraine.
It has been noted that today analytics is important and necessary for all spheres of human life and society (including
science, education, library, management and so on), and not only for economy, business, policy and IT technologies.
Analysts in the subject field can hold positions such as “financial analyst”, “risk analyst”, “system analyst”, “investment
analyst”, “business analyst”, “analytic-marketing expert”; in the field of information technologies – “software analyst”,
“programmer analyst”, “computer communications analyst”, “analyst of computer systems”; in the humanitarian
sphere – “policy analyst”, “information analyst”, “analyst of consolidated information” etc.
In the modern information society, information analytics is particularly important. The lack of the training on specialty
“Analytics” in higher educational institutions leads to failures in the conduct of information wars, significant errors in the
formulation of predictions, science-based definitions of state policy vectors and so on.
The author argues that at present, analytical work as an independent form is not separated. In Ukraine specialists in
higher educational institutions are trained mainly on specialties 029 “Information, Library and Archives” and 124 “System
Analysis” that significantly reduces the possibilities of a future analyst and his ability to select and classification
information either on a library basis or purely cybernetic methods. In addition, specialists in analytics are trained within
the programme “Information analytics and impacts” on specializations “Consolidation of economic information” and
“Consolidation of special information”; by the programme “Information analytics and public relations”, “Information
analytics” on specialty “Information, library and archives”. The experience of separate higher education institutions to train specialists in analytics and to develop their
professional competencies is considered. Attention is also devoted to the role, form and content of information and
analytical disciplines as well as profile of the final-year student (gained knowledge and skills; place of work; held the
positions, etc.).
The necessity of introducing in higher education institutions such specialty as “Analytics” to train the specialists in
analytics, in particular for the social and communicative sphere (information analysts) has been drawn attention to.