Abstract:
У статті висвітлено проблему щодо необхідності перегляду існуючої теорії і практики професійної підготовки, зокрема фахівців з охорони праці для студентів інженерно-педагогічних спеціальностей з охорони праці у галузі освіти. Досліджено поняття та складові системно-діяльнісного підходу у професійній підготовці студентів інженерно-педагогічних спеціальностей. Акцентовано увагу на проектуванні загальних і спеціальних компетентностей, а також інтегрованої компетентності на прикладі системи дисциплін нормативного і варіативного циклів професійної підготовки фахівців з охорони праці, що спонукають до творчості, розвитку професійних і особистісних якостей, використання інноваційних інженерних і педагогічних технологій. Показано, що системно-діяльнісний підхід через свої складові у професійній підготовці студентів охоплює: мотивацію; ціле покладання, що проектується формуванням відповідних компетентностей на кожній дисципліні та на всіх етапах професійної підготовки; характер навчальних завдань з виходом на творчий; управління пізнавальною діяльністю з урахуванням різних форм засвоєння; розвиток комунікативності та інших особистісних якостей студентів; акцент на діяльність під час професійної підготовки (наближено 70% практичної і 30% теоретичної діяльності; організацію зворотного зв’язку у всіх складових системно-діяльнісного підходу; систему оцінювання досягнень студентів; рефлексію.
У статті приділено увагу позитивним результатам експерименту з впровадження системно-діяльнісного підходу у професійну підготовку на базі педагогічного університету. Як показала практика, використання системно-діяльнісного підходу у ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький ДПУ імені Григорія Сковороди» з відповідними складовими підвищує результативність і мотивацію до навчання, забезпечує умови для професійного, загальнокультурного і особистісного розвитку на основі формування спроектованих компетентностей і дає позитивний результат.The article deals with the problem of the need to revise existing theory and practice of professional training, in particular, specialists in labor protection for students of engineering and pedagogical specialties in labor protection in the field of education. The concept and components of system-activity approach in professional training of students of engineering and pedagogical specialties are researched. The emphasis is on designing general and special competencies as well as integrated competencies by example of a system of disciplines of normative and variational units of professional training of occupational safety specialists, which encourage creativity, the development of professional and personal qualities, the use of innovative engineering and pedagogical technologies. It is shown that the system-activity approach through its components in the professional training of students encompasses: motivation; the whole layout projected by the formation of appropriate competencies in each discipline and at all stages of vocational training; the nature of educational tasks with the entry into the creative; management of cognitive activity taking into account various forms of assimilation; development of communicative and other personal qualities of students; emphasis on activities during vocational training (roughly 70% of practical and 30% of theoretical work, organization of feedback in all components of the system-activity approach, system of student achievement assessment, reflection.
The article focuses on the positive results of the experiment on the implementation of the system-activity approach in vocational training on the basis of the pedagogical university. As practice has shown, the use of the system-activity approach in the Pereyaslav-Khmelnytsky GPU named after Gregory Skovoroda "with the corresponding components increases the effectiveness and motivation to study, provides conditions for professional, general cultural and personal development on the basis of the formation of designed competencies and gives a positive result.