Abstract:
У роботі викладено результати теоретико-емпіричного дослідження локус контролю як механізму розвитку саморегуляції підлітків. Проаналізовано питання сутності локус контролю з точки зору теорії соціально-когнітивного научіння. Визначено такі його центральні характеристики як: незалежність, самостійність, активність особистості в досягненні своїх цілей, почуття власної відповідальності за вчинки в складних та екстремальних ситуаціях. Презентовано опис результатів емпіричного дослідження, присвяченого вивченню стану розвитку локус контролю підлітків. Визначено співвідношення екстернального та інтернального локусу контролю підлітків та виділено основні шкали дослідження. The article shows the results of the theoretical and empirical research of locus control as a mechanism for the development of adolescents’ self-regulation. The essence of the locus control was analyzed from the point of view of the theory of social and cognitive learning. The following central characteristics of it were defined: independence, autonomy, activity of the individual in achieving their goals, a sense of their own responsibility for actions in difficult and extreme situations. The article presents the description of the results of the empirical research devoted to the study of adolescents the state of locus control development. The correlation between the external and internal locus control of the adolescents’ under investigation was determined and the main research scales were identified. The study highlights the key perspective directions of the research of adolescents’ personality locus control.