Abstract:
Вступ і мета дослідження. Проблема формування ціннісного ставлення до власного здоров’я підлітків в процесі туристсько-краєзнавчої роботи в умовах закладів середньої освіти є актуальною, оскільки обумовлена значним погіршенням в останні роки фізичного, психічного, розумового розвитку і працездатності серед дітей та молоді України. У такому контексті здоров’я зростаючої особистості набуває характерних ознак незаперечної цінності людського здоров’я та розвитку не лише на місцевому чи регіональному, але й на загальнонаціональному рівні. Гіпотеза. Полягає в тому, що вплив впровадженої програми факультативного курсу, спрямований на формування ціннісного ставлення до власного здоров’я у процесі туристсько-краєзнавчої роботи принесе бажаний результат, тим самим, значно підвищить рівень сформованості компонентів ціннісного ставлення до власного здоров’я підлітків. Мета - експериментально перевірити вплив програми факультативного курсу туристсько-краєзнавчої роботи «Цінність власного здоров’я» на ефективність процесу формування ціннісного ставлення до власного здоров’я підлітків.
Матеріали та методи. Аналіз, узагальнення, систематизація даних науково-методичної літератури та передового практичного досвіду щодо проблематики дослідження; соціологічні (опитування, анкетування, інтерв’ювання); педагогічні (спостереження й експерименти); методи математичної статистики, обчислення інтегральних оцінок для кількісного та якісного аналізу емпіричних даних. Дослідженням було охоплено 167 підлітків, які навчаються в Переяслав-Хмельницьких закладах середньої освіти № 7, 2 Київської області, Переяслав-Хмельницькій Гімназії Київської області.
Результати. Охарактеризовано компоненти, рівні та критерії ціннісного ставлення до власного здоров’я; експериментально перевірено ефективність методики формування ціннісного ставлення до власного здоров’я підчас туристсько-краєзнавчої роботи, складовими якої є: зміст, форми, методи, формування ціннісного ставлення до власного здоров’я підлітків; визначено критерії та показниками сформованості ціннісного ставлення до власного здоров’я. З’ясовано, що запропоновані підходи сприяли підвищенню рівня сформованості ціннісного ставлення до власного здоров’я підлітків.
Висновки. В процесі аналізу та узагальнення проведеного педагогічного експерименту було виявлено та експериментально перевірено, що приріст показників сформованості ціннісного ставлення до власного здоров’я підлітків в експериментальній групі значно підвищився у порівнянні з контрольною. Таким чином, проведений педагогічний експеримент підтвердив доцільність застосування розробленої програми для формування ціннісного ставлення підлітків до власного здоров’я. Introduction and purpose of the study. The problem of forming a value attitude towards the health of teenagers in the process of tourist-local lore work in the conditions of institutions of secondary education is relevant, since it is caused by a significant deterioration in the physical, psycho, mental development and working capacity among children and youth of Ukraine in recent years. In this context, the health of a growing person becomes characteristic of the undeniable value of human health and development, not only at the local or regional level, but also at the national level. Hypothesis. It lies in the fact that the influence of the implemented program of the optional course, aimed at forming a value attitude to their own health in the process of tourist-local lore work, will bring the desired result, thereby significantly increase the level of formation of components of value attitude to their own health of teenagers. The purpose is to experimentally test the impact of the program of an optional course of tourist-local lore work "Value of own health" on the effectiveness of the process of forming a value attitude to their own health of adolescents.
Materials and methods. Analysis, generalization, systematization of data of scientific-methodical literature and best practices on research issues; sociological (surveys, questionnaires, interviews); pedagogical (observation and experiments); methods of mathematical statistics, calculation of integral estimates for quantitative and qualitative analysis of empirical data. The study involved 167 adolescents studying in Pereiaslav-Khmelnytsky secondary schools № 7, 2 of Kyiv region, Pereiaslav-Khmelnytsky Gymnasium of Kyiv region.
Results. The components, levels and criteria of value attitude towards their own health are characterized; the effectiveness of the method of forming a value attitude to their own health during the tourist-local lore work, the components of which are: content, forms, methods, formation of a value relation to the own health of adolescents was experimentally verified; the criteria and indicators of the formation of a value attitude to their own health are determined. It was determined that the proposed approaches contributed to the increase in the level of formation of value attitudes towards the health of teenagers.
Conclusions. In the process of analysis and generalization of the conducted pedagogical experiment, it was discovered and experimentally verified that the growth of the indicators of the formation of the value attitude to the own health of teenagers in the experimental group significantly increased compared with the control. Thus, the conducted pedagogical experiment confirmed the feasibility of the application of the developed program for the formation of the value attitude of teenagers to their own health.